ulam~kubis bunga

kubis bunga~ sangat sedap dimakan mentah..buat ulam... thumbs up to my rumate...
bila lunch / dinner mesti ada ulam ~ tak kisahlah.. timun batang ke bunga kubis ke.. kalau tak ada ulam terasa sangat kurang perisa... yang penting... makan perlulah seimbang.. cukup 1 pakej ~ karbohidrat + protein + vitamin + .... mesti ada.... diet yang sihat.. :) bukannya susah kan..

~try to follow~

jom berkenalan dengan kubis bunga...

Kubis bunga berasal dari kawasan Eropa, Mediteran dan Asia Tengah. Kubis bunga merupakan tanaman dataran tinggi atau pegunungan atau pegunungan cocok tumbuh di daerah sejuk selama masa pertumbuhannya dan dapat ditemukan pada ketinggian lebih dari 600 m dpl.
Bunganya padat, tebal dan tersusun dari rangkaian bunga-bunga kecil bertangkai pendek. Bunga membentuk bagian yang padat berwarna putih atau putih kekuningan,diameternya dapat mencapai 30 cm. Untuk menghindari kerusakan bunga dan menjaga supaya bunga kubis tetap putih, 2-3 minggu sebelum panen daun-daun muda bagian bawah diikat ke arah bunga sehingga berfungsi sebagai pelindung. Kubis bunga dipanen setelah 90-120 hari sejak ditanam.

Sifat dan Khasiat
Kubis bunga berkhasiat sebagai obat penenang dan antikanker

Kubis bunga mengandung air, protein, lemak, karbihidrat, serat, kalsium, fosfor, besi, natrium, kalium, vitamin (A, C, serta sejumlah kecil tiamin, riboflavin dan niacin). Selain itu juga mengandung senyawa sianohidroksibutena (CHB), sulfran dan iberin yang merangsang pembentukan glutation. kandungan zat yang berkhasiat, yaitu sulforafan dapat mencegah penyakit kanser.


Kubis bunga digunakan untuk mengatasi:
  • Sakit kepala
  • Gelisah (ansietas), stres
  • Gangguan sirkulasi, dan
  • Kanser

Sediakan 25-30g kubis bunga segar. kubis bunga ini dapat dikukus, ditumis atau dimasak sebagai sayuran ( buat sayur air ).

Kubis bunga dapat dimakan begitu aje...


4 comments:



faaza said...

bunga kobis buat ulam???
serius ek k.ain???
sy x pernah rasa n 1st time dgr..
kna try ni...x kena 'celor' dlu ke??

tulipss said...

aah..wt ulam..mk mcm tu je..sedap..xyah celur... kne try..sedap :)

Atikah Azmidi said...

kubis bunga celup tepung pon sedap..!! beli tepung ayam goreng adabi tu.. perghh.. sedap pastu cicah ngn sos..

tulipss said...

nnti nk try wat..tq :)